ANALIZATORY WZROKU A REAKCJE RÓWNOWAŻNE NA PRZYKŁADZIE PRĘDKOŚCI BOCZNEJ (PB) POSTUROGRAMU U MŁODZIEŻY W WIEKU 12-15 LAT |
Jacek Wilczyński, Stanisław Bień Celem badań była analiza reakcji równoważnych na przykładzie prędkości bocznej (PB) oraz określenie roli analizatorów wzroku w procesie utrzymania równowagi ciała u młodzieży w wieku 12-15 lat. Badaniami objętych zostało 503 uczniów z wylosowanych uprzednio: Szkoły Podstawowej nr 13 i Gimnazjum nr 4 w Starachowicach. Równowagę badano na platformie stabilograficznej. Do jej analizy zastosowano prędkość boczną (PB) (lateral speed) posturogramu. Prędkość boczna (PB) wynosiła od 8,22 z oczami otwartymi (OE) do 7,63 z oczami zamkniętymi (CE). Różnica w teście Romberga wynosiła 0,59. Wystąpiły: istotne zróżnicowanie prędkości bocznej (PB) względem płci, istotny efekt opcji badania oraz istotne interakcje: płci i wieku, płci i opcji badania oraz wieku i opcji badania. Prędkość boczna była mniejsza u dziewcząt w obu testach (OE, CE). Wystąpiły istotne różnice w badaniu z oczami otwartymi i zamkniętymi (OE-CE). W teście oczy zamknięte (CE) nastąpił wzrost tego parametru jedynie u 12-letnich dziewcząt oraz 12- i 15-letnich chłopców, w pozostałych grupach nastąpił jego spadek.
Słowa kluczowe: młodzież szkolna, analizatory wzroku, reakcje równoważne, platforma stabilograficzna, test Romberga, środek nacisku stóp (COP), prędkość boczna (PB) posturogramu. Key words: children school, sight analyzer, equivalent reactions based, stabiligraphic platform, Romberg's test, center of feet pressure (COP), lateral speed (LS) of the posturegram.
|