Reklama
ZNACZENIE PROGRAMÓW OCHRONY ZDROWIA SPOŁECZEŃSTWA W KSZTAŁCENIU PIELĘGNIAREK W STANACH ZJEDNOCZONYCH Drukuj

Grażyna Kowalik

Pełny tekst

Zdrowotność społeczeństwa pogorszyła się drastycznie w ostatnich kilkunastu latach. Aby przeciwdziałać temu, konieczne jest uświadomienie wszystkich członków społeczeństwa odnośnie do skutecznego sposobu ochrony zdrowia.

Potrzebne są zatem działania zarówno w sferze edukacyjnej, jak i propagandowej, legislacyjnej i ekonomicznej, zmierzające do stworzenia wszechstronnych warunków dla zachowania zdrowia. Wydany przez Wydział Zdrowia i Służb Socjalnych Stanów Zjednoczonych dokument "Zdrowie 2010: Poprawa sytuacji zdrowotnej" (U.S. Department of Health and Human Services - USDHHS) oraz podobne ogólnopaństwowe plany poprawy zdrowia społeczeństwa (National and State Health Planning - NSHP) zawierają wskazania dotyczące planowania, monitorowania i oceny rozwoju opieki zdrowotnej [1]. Dokumenty te poświęcają dużo uwagi problemom kształcenia kadr służby zdrowia, w tym kształceniu pielęgniarek [2]. Wydaje się, że zagadnienia te znane są naukowcom, wykładowcom pielęgniarstwa oraz studentom w Stanach Zjednoczonych, jednak nie są one wystarczająco szeroko omawiane i wdrażane w życie.

Słowa kluczowe: poprawa sytuacji zdrowotnej, promocja zdrowia, kształcenie pielęgniarskie.

There has been a dramatic deterioration in population health during last years and this situation requires widespread educational action among society. Such a big and serious undertaking requires multiple involvement, for example legislation, economy, publicity. The United States document including "Healthy People 2010": understanding and Improving Health (U.S. Department of Health and Human Services - USDHHS) and parallel state-level documents, serve as basic guidance to planning, monitoring and evaluating population health improvement in the United States [1]. All these documents include direct references to health workforce and nursing education [2]. Although it seems that these issues are known to researchers, nurse educators and nursing students in the United States, but there are indications, that they are not sufficiently used in nursing education programs, and more generally, in nursing contribution to population health improvement.

Key words: health improvement, health promotion, nursing education.

 
Wyszukiwanie
[ design-cibox ]