Reklama
POLSKIE PIELĘGNIARKI I POŁOŻNE WOBEC OBECNYCH I PRZYSZŁYCH WYZWAŃ PROCESU BOLOŃSKIEGO Drukuj

Kazimiera Zdziebło

Pełny tekst

Utrzymanie dynamicznego rozwoju, a zwłaszcza stałe polepszanie jakości kształcenia staje się zasadniczym wyzwaniem 1. dekady XXI w. dla szkolnictwa wyższego w Polsce.

W warunkach postępu cywilizacyjnego i globalizacji zjawisk, integracji i przyśpieszonego rozwoju nauki i techniki, a szczególnie komunikacji i informatyzacji, dokonują się jakościowe zmiany w teorii, systemach, formach i metodach kształcenia. Jakościowa zmiana w podejściu do szkolnictwa wyższego nastąpiła wraz z podpisaniem Deklaracji Bolońskiej, której myślą przewodnią stało się tworzenie "wspólnej europejskiej przestrzeni szkolnictwa wyższego". Transformacja w systemie kształcenia polskich pielęgniarek i położnych zapewni przyszłym studentom, a także pracownikom naukowym możliwość korzystania z bogactwa europejskiego szkolnictwa wyższego i jego wartości, takich jak demokracja, różnorodność kultur i języków oraz systemów kształcenia na poziomie wyższym. Podstawowym zadaniem uczelni mającej ambicje uczestniczenia w "Europie Wiedzy" jest realizacja postulatów bezpośrednio wynikających z treści dokumentów Procesu Bolońskiego. Należy zatem wdrożyć dwustopniową, a właściwie trzystopniową strukturę studiów, stosować ECTS, wydawać suplement do dyplomu, zwiększać wymianę studentów i wykładowców oraz zapewniać jakość kształcenia. Celem niniejszej publikacji jest zwrócenie uwagi środowisk akademickich i ochrony zdrowia na współczesne wyzwania stojące przed uczelniami kształcącymi pielęgniarki i położne. Powinny one inspirować do działań i przedsięwzięć mających przyczynić się w przyszłości do polepszania jakości kształcenia, poprawy pozycji uczelni na rynku usług edukacyjnych oraz do promowania uczelni w Europie i na świecie.

Słowa kluczowe: Proces Boloński, transformacja kształcenia, standardy kształcenia.

Holding of dynamic development, especially constant improvement of education, becomes fundamental challenge of first decade of XXI century for higher education in Poland. In conditions of civilizing progress and occurrence of globalization, integration and accelerated development of science and technique, especially communication and informatization there have been performed qualitative changes in the theory changes in the theory, systems, forms and methods of education. The qualitative change in treatment of higher education occurred together with signature Bolonia Declaration which main assumption was to create "common European space of higher education". Transformation in the system of Polish nurses and midwives will assure to future students and academic workers the possibility to profit by wealth of European higher education as well as its values such as democracy, cultural variety, language and educational system on higher level. The basic task of university which is willing to participate in "European Knowledge" is the realization of postulates resulting from essence of documents of Bolonia Process. Therefore, there have to be initiated two-degree, or even three-degree studying structure, complied with ECTS, given diploma supplement, increased students' and teachers' exchange as well as assured education quality. The aim of this work is to point out academic surroundings' and health services' attention to contemporary challenges that appear to universities which educate nurses and midwives. They should inspire actions and intentions that are to cause better educational quality in future and to promote universities, their educational services not only in Europe but in the world.

Key words: Bolonia Process, educational transformation, educational standards.

 
Wyszukiwanie
[ design-cibox ]