CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ OPIEKI PIELĘGNIARSKIEJ Drukuj

Grażyna Kowalik

Pełny tekst

Jakość opieki jest zagadnieniem złożonym, wielowymiarowym, stąd też staje się prawdziwym wyzwaniem dla badaczy próbujących ją szacować i wartościować.

Pod koniec lat 90. w Brytyjskiej Państwowej Służbie Zdrowia (National Health Service - NHS) przeprowadzono szeroko zakrojone reformy, a jedna z nich dotyczyła poprawy poziomu jakości opieki medycznej. Aby poprawić jakość opieki medycznej, opinie pacjentów na ten temat należy stawiać w centrum uwagi, a samych pacjentów traktować jako swego rodzaju dyspozytorów opieki i ekspertów ustalających jej ocenę [1-3]. Obecnie w Wielkiej Brytanii istnieje ustawowe wymaganie dotyczące współdziałania pacjenta w opiece medycznej, zasięgania jego opinii, a także jego rodziny w sprawach związanych z opieką [4]. Przedstawiciele władz NHS są zdania, że korzystający ze służby zdrowia pacjenci, opiekunowie, organizacje reprezentujące interesy pacjentów powinny być zaangażowane w badanie na temat opieki medycznej [5]. Treścią wielu artykułów w specjalistycznej literaturze medycznej w USA i Wielkiej Brytanii pozostaje temat właściwej opieki medycznej oraz czynników, które mogą mieć na nią wpływ [6, 7]. Autorzy i badacze, tacy jak: Blegen, Aiken, zwracają uwagę na bezpośredni wpływ na sprawowanie opieki różnych czynników [6-10], m.in: obsady pielęgniarskiej w danej placówce, umiejętności zawodowych pielęgniarek, poziomu samodzielności w podejmowaniu decyzji [11, 12]. Z badań przeprowadzonych przez Amerykański Instytut Medyczny w 2004 r. wynika, że zmniejszona obsada pielęgniarska może powodować konsekwencje, jak np.: przedłużony pobyt w szpitalu, infekcje szpitalne, owrzodzenia spowodowane sytuacjami stresowymi, a nawet zwiększoną liczbę zgonów [13].

 

Słowa kluczowe: jakość opieki medycznej, pielęgniarka, pacjent.

Quality of care is a complex, multi dimensional concept which presents researchers with a challenge when attempting to evaluate it. Since the late 1990 major policies have been implemented across the United Kingdom National Health Service (UKNHS) aimed at raising quality. The introduction of clinical governance in 1998 signaled the Government's intention to place quality at the center of NHS reforms trough the integration of all activities aimed at improving standards of care [1-3]. Patient and public involvement is identified as one of the key themes of clinical governance [4]. Patients are being identified as the experts on receiving care, are increasingly being viewed as care managers and evaluators [3] and there is now a statutory requirement to involve and consult patients and their careers [4]. The NHS Executive has maintained that consumers of health care should be fully involved and provided with opportunities to participate in health care research. Consumers are defined as patients, careers, organizations representing consumers' interests and members of the public [5]. In addition, there is also a wide range of literature drawing attention to the outcomes at care. Of particular interest is the way in which changes in nurse staffing, skill mix and autonomy are said to affect the quality of care. Commentators have argued that the quality of patient come is directly linked to nurse staffing (Blegen, Aiken); nurse skill mix [6-10]; and nurses level of autonomy and decision - making [11, 12]. Research from the United States of America (USA) has suggested that learner nurse staffing is linked to increased length of hospital stay, hospital - acquired infections, and the prevalence of pressure ulcer [13]. Researchers have also concluded that greater numbers of patient deaths are associated with fewer nurses being available to provide care [13].

Key words: quality of health care, nurse, patients.