NURSING EDUCATION IN POLAND AND EUROPEAN STANDARDS Drukuj

Pełny tekst

Grażyna Nowak-Starz, Kazimiera Zdziebło, Monika Szpringer, Stanisław Głuszek

The text concerns the strategy for Polish nursing and midwifery education on the way to a European dimension of higher education.

The determinants of this transformation are above all the Bologna Declaration and “A WHO European Strategy for Nursing and Midwifery Education” [1,2]. Tendencies of change in nursing and midwifery education as well as new system solutions concerning the adaptation of Polish regulations in this field to the requirements of the European Union law are shown against this background.
Key words: education, Bologna Process, transformation in nursing and midwifery education.

Prezentowany tekst poświęcony jest strategii kształcenia polskich pielęgniarek i położnych w drodze do europejskiego wymiaru szkolnictwa wyższego. Wyznacznikami tej transformacji są przede wszystkim Deklaracja Bolońska i „A WHO European Strategy for Nursing and Midwifery Education”. Na tym tle ukazane są tendencje zmian w kształceniu pielęgniarek i położnych, nowe rozwiązania systemowe związane z dostosowaniem polskich przepisów w tym zakresie do wymogów prawa Unii Europejskiej.
Słowa kluczowe: edukacja, Proces Boloński, transformacja w kształceniu pielęgniarek i położnych.