JAKOŚĆ EDUKACJI ORAZ CZYNNIKÓW SPRZYJAJĄCYCH I UTRUDNIAJĄCYCH EDUKACJĘ W PIELĘGNIARSTWIE Drukuj

Pełny tekst

Helena Kuberová

JAKOŚĆ EDUKACJI ORAZ CZYNNIKÓW SPRZYJAJĄCYCH I UTRUDNIAJĄCYCH EDUKACJĘ W PIELĘGNIARSTWIE

QUALITY OF EDUCATION AND FACTORS HELPING AND HINDERING EDUCATION IN NURSING

STRESZCZENIE 
Jakość edukacji jest jednym z osobistych punktów widzenia człowieka i w dużej mierze zależy od jakości poznawczych (inteligencja, wykształcenie, gotowość, styl uczenia się itd.), afektywnych (postawy, emocje, motywacja, etc.), czynników biologicznych (potrzeby, wieku, indywidualne cechy, choroba i jej waga itp.), czynników społecznych i kulturowych (poziom edukacji i kultury), a także duchowych.

Jakość i wyniki kształcenia są również uwarunkowane przez współzależności wszystkich dydaktycznych czynników edukacyjnych i narzędzi oceny. W artykule przedstawiono w skrócie różne rodzaje czynników odpowiedzialnych za sukces lub niepowodzenia kształcenia w zawodzie pielęgniarek (w tym metod nauczania i cech osobowych nauczyciela). 
Słowa kluczowe: jakość kształcenia, uwarunkowania edukacyjne, motywacje, postawy, nauczyciel.

 

SUMMARY 
Quality of education is, from a one’s personal traits point of view, largely influenced by cognitive qualities (intelligence, education, readiness, learning style, etc.), affective (attitudes, emotional intelligence, motivation, etc.), biological (needs, age, individual particularities, illness and its seriousness, etc.), social and cultural qualities (level of education and culture) and also spiritual qualities (values, understanding of meaning of life, faith, philosophy of life and life after death). Quality and result of education depend also on interdependence of all didactic, educational factors and evaluation tools. 
Key words: quality of education, determinants of educational, motivation, attitudes, teacher.