WYBRANE PROBLEMY BÓLU GŁOWY I INNYCH MIGRENOWYCH ZABURZEŃ U DZIECI Drukuj

Małgorzata Szerla, Dorota Ortenburger

STRESZCZENIE 

Tło. Sam ból głowy jak i pozostałe objawy migrenowe mogą zaburzać funkcjonowanie dziecka na każdym etapie jego rozwoju. Ze względu na złożony mechanizm czynników wyzwalających bóle głowy, a także towarzyszące im zaburzenia psychosomatyczne, dzieci dotknięte migreną wymagają indywidualnego podejścia oraz wielospecjalistycznej terapii. Cel. Przybliżenie problemów zdrowotnych, behawioralnych i psychospołecznych dzieci dotkniętych migreną z perspektywy lekarza i psychologa na podstawie literatury przedmiotu oraz własnych doświadczeń klinicznych. Metody. Wspólne opracowanie wyjaśniające. Konkluzje. Istnieje potrzeba rozszerzenia wiedzy na temat bólów głowy i innych migrenowych zaburzeń u dzieci, wśród ich rodziców, nauczycieli oraz rówieśników. 
Słowa kluczowe: ból, migrenowe zaburzenia, dzieci.


pełny tekst


 SUMMARY 
Background. Headache, as well as the other migraine symptoms can impair the functioning of the child at every stage of his/her development. Children affected by migraine require an individual approach and multispecialty treatment because of the complex headaches-triggering mechanism, as well as accompanying psychosomatic disorders. Aims. Bringing closer health, behavioral and psychosocial problems of children affected by migraine from the perspective of a physician and a psychologist on the basis of the literature and our own clinical experience. Methods. Collaborative explanatory consideration. Conclusions. There is a need to increase cognizance of headaches and other migraine disorders in children among parents, educators and the children
’s peers. 
Key words: pain, migraine disorders, children.