PODSTAWY RYTMIKI W KSZTAŁTOWANIU RUCHU FIZYCZNEGO NA ZAJĘCIACH MUZYKOTERAPII AKTYWNEJ Drukuj

Małgorzata Kronenberger, Mirosław Janiszewski

PODSTAWY RYTMIKI W KSZTAŁTOWANIU RUCHU FIZYCZNEGO NA ZAJĘCIACH MUZYKOTERAPII AKTYWNEJ

Ogromne możliwości oddziaływania leczniczego muzyki i ruchu zostały docenione przez wielu specjalistów z różnych dziedzin medycyny.

Wykorzystanie rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a w terapii i rehabilitacji pozwala na tworzenie nowych koncepcji postępowania terapeutycznego, angażującego stronę intelektualną, ruchową i uczuciową człowieka. Pośród ćwiczeń rytmicznych w dalcrozowskiej rytmice odnaleźć można bogactwo zadań muzyczno-ruchowych oraz różnorodnych ćwiczeń ruchowo-rytmicznych. Jednoczesność i zgodność przeżycia intelektualnego z ruchowym może satysfakcjonować, jak również wpływać kojąco. Pozytywny wpływ obserwowany jest zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych (szczególnie w różnego rodzaju niepełnosprawnościach). Zajęcia ruchowo-rytmiczne z muzyką przyczyniają się do rozwinięcia szerokiego zakresu ruchu, od prostych form do pełnej gamy możliwości ruchowych. Elastyczność muzyki pozwala tutaj na progresywny rozwój wzorów lokomocyjnych, umożliwiających wykonywanie zadań, zawierających zmiany dynamiczne (mocne i słabe). Wzrost zainteresowania rytmiką wpływa na coraz powszechniejsze zastosowanie elementów rytmiki w terapii, pozwala też na tworzenie nowych możliwości jej terapeutycznego oddziaływania.

 

Słowa kluczowe: rytmika, ruch fizyczny, muzykoterapia.

Music, as well as physical movement are the powerful therapeutic tools, valued by many specialists from numerous branches of medicine. Using Emil Jaques-Dalcroze's Eurhythmics in the therapy or physical rehabilitation allows to build new concepts of therapeutic procedure, which engage intellectual, physical and emotional sphere. Among eurhythmics exercises many tasks of music-movement character, as well as rhythmic-movement activities can be found. Simultaneous and uniform mind and body experience can give one a satisfaction and have a calming effect. The positive influence of Eurhythmics exercises is observed among handicapped children an adults regardless of their disabilities. The rhythmic-movement activities with the use of music, help to develop wide range of physical movement, from simple forms, up to full scale of movement possibilities. The elasticity of music allows to develop certain locomotion patterns in a progressive way, which enables the performance of tasks, including changes in dynamics (strong and weak). Popularity of Eurhythmics, effects in tendency to more common use of its elements in therapy; it also allows to create new possibilities of its therapeutic influence.

Key words: eurhythmics, physical movement, music therapy.