PODSTAWY RYTMIKI W KSZTAŁTOWANIU RUCHU FIZYCZNEGO NA ZAJĘCIACH MUZYKOTERAPII AKTYWNEJ |
Małgorzata Kronenberger, Mirosław Janiszewski PODSTAWY RYTMIKI W KSZTAŁTOWANIU RUCHU FIZYCZNEGO NA ZAJĘCIACH MUZYKOTERAPII AKTYWNEJ Ogromne możliwości oddziaływania leczniczego muzyki i ruchu zostały docenione przez wielu specjalistów z różnych dziedzin medycyny. Wykorzystanie rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a w terapii i rehabilitacji pozwala na tworzenie nowych koncepcji postępowania terapeutycznego, angażującego stronę intelektualną, ruchową i uczuciową człowieka. Pośród ćwiczeń rytmicznych w dalcrozowskiej rytmice odnaleźć można bogactwo zadań muzyczno-ruchowych oraz różnorodnych ćwiczeń ruchowo-rytmicznych. Jednoczesność i zgodność przeżycia intelektualnego z ruchowym może satysfakcjonować, jak również wpływać kojąco. Pozytywny wpływ obserwowany jest zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych (szczególnie w różnego rodzaju niepełnosprawnościach). Zajęcia ruchowo-rytmiczne z muzyką przyczyniają się do rozwinięcia szerokiego zakresu ruchu, od prostych form do pełnej gamy możliwości ruchowych. Elastyczność muzyki pozwala tutaj na progresywny rozwój wzorów lokomocyjnych, umożliwiających wykonywanie zadań, zawierających zmiany dynamiczne (mocne i słabe). Wzrost zainteresowania rytmiką wpływa na coraz powszechniejsze zastosowanie elementów rytmiki w terapii, pozwala też na tworzenie nowych możliwości jej terapeutycznego oddziaływania.
Słowa kluczowe: rytmika, ruch fizyczny, muzykoterapia. Key words: eurhythmics, physical movement, music therapy.
|